BREAKING NEWS
Proglas

2.26.2014

Iskrenost u Islamu



Islam zapovijeda muslimanu da bude iskren prema samom sebi i prema drugima. Ova zapovijed se često ponavlja u časnom Kur'anu i u govoru Poslanika Muhammeda salallahu alejhi wa selem. Islam zapovijeda muslimanu da kaže istinu čak i ako je to protiv njegovog interesa.

Islam zapovijeda muslimanu da ne obmanjuje i ne vara druge ljude. Muslimanu je zapovjeđeno od Boga, tj. od Allaha,we teala da bude iskren u svojim riječima i djelima, kako privatno tako i javno.

Posljedice iskrenosti

Iskrenost u riječima znači govorenje istine u svakom slučaju i pod svim uslovima. Iskrenost takođe znači ispunjavanje obećanja, bilo da je dato pismeno ili usmeno, u tekstu ili u duši. Iskrenost znači davanje ispravnog savjeta onome ko ga traži. Iskrenost znači izvršavanje svog posla što je moguće valjanije i savršenije. Iskrenost znači ispunjavanje obaveza što je moguće potpunije, bilo da je osoba nadgledana ili ne. Iskrenost znači davanje svakoj osobi prava koja joj pripadaju, bez da ona trazi ta prava.

Iskrenost znači raditi ispravno, na pravi način i u pravo vrijeme. Iskrenost znači objektivnost u presudi, objektivnost u vrednovanju, i objektivnost u odlučivanju svake vrste. Iskrenost znači ispravan odabir i ispravno unapređenje radnika (personala), tj. odabir po zasluzi i unapređenje po zasluzi, a ne po temperamentu, po favoriziranju ili po privatnim vezama.

Iskrenost je termin koji pokriva mnogo značenja. On pokriva govorenje istine, čestitost u radu, izvršavanje obaveza, ispunjavanje čovjekove riječi, objektivne presude, i objektivne odluke. Iskrenost je suprotnost laganju, suprotnost varanju, suprotnost hipokriziji (licemjerju, dvoličnosti), suprotnost favoriziranju, i suprotnost obmani.

Vanjska i unutrašnja iskrenost

Ovdje se dijeli iskrenost na vanjsku i unutrašnju. Pod vanjskom iskrenošću, mislim na iskrenost o kojoj presuđuju drugi ljudi. Pod unutrašnjom iskrenošću, mislim na iskrenost o kojoj presuđuje osoba sama sebi.


Vanjska iskrenost

Nagrada za vanjsku iskrenost dolazi od Allaha we teala, od ljudi, i od psihološkog zadovoljstva koju iskrena osoba osjeća. Kada si iskren, sviđaš se Bogu i ljudima sa kojima se susrećeš. Tvoja iskrenost ti daje društvenu pohvalu koju trebaš, i tu se javlja društvena vrijednost iskrenosti. Dalje, kada su svi iskreni, ogroman dio ljudskih problema nestaje uključujući laganje, varanje, obmanjivanje, krađu, falsifikovanje, i mnoge druge društvene bolesti. Drugim riječima, iskrenost je nešto što daješ i nešto što uzimaš: drugi uživaju tvoju iskrenost i ti uživaš iskrenost drugih.

U nedostatku iskrenosti, pojavljuju se mnoge društvene bolesti. Ako je osoba neiskrena, ona je spremna slagati, podmititi, biti podmićena, iskriviti istinu, varati, falsifikovati, obmanjivati druge, i kršiti svoja obećanja. Neiskrena osoba je skupina raznih bolesti. Ona je uvijek spremna da se loše ponaša. I svaki puta kada se loše ponaša, ona uzrokuje velike poremećaje ili štetu nekoj osobi ili grupi ljudi, a u nekim slučajevima i cijelom narodu.

Unutrašnja iskrenost

Prema tome, iskrenost je faktor psihološkog zdravlja same iskrene osobe, kao i zdravlja drugih osoba sa kojima se susreće. Međutim, islam naglašava unutrašnju iskrenost, tj. iskrenost o kojoj donosi ocjenu sama osoba i koju ne mogu vidjeti drugi ljudi.

Često se desi da osoba uradi nešto u samoći. Ponekad uradimo nešto, a da nas niko ne vidi. Vjernik u Allaha osjeća da iako ga ni jedna osoba ne gleda, Allah ga vidi. Ovo stalno Allahovo nadgledanje razvija koncept unutrašnje iskrenosti odnosno savjesti u vjernika. To znači da unutrašnja iskrenost postaje opšta vjernikova strategija.

Musliman treba biti iskren, u unutrašnjosti i spoljašnjosti, privatno i javno, bilo da je posmatran od drugih ljudi ili ne, bilo da radi ili govori. Ova opšta iskrenost čini da musliman ima pouzdanje u samog sebe, u svoje ponašanje, riječi i djela. Iskrenost čini da osoba osjeća povjerenje prema drugima i povjerenje drugih prema sebi. Ovo uzajamno pouzdanje čini da se vjernik osjeća samozadovoljnim i društveno sigurnim.

Iskrenost znači jedinstvo ponašanja, jedinstvo mjerila, i cjelokupnost ličnosti. Iskrenost znači biti daleko od unutrašnjih i društvenih sukoba, i daleko od vlastite protivriječnosti.


Izgradnja iskrenosti

Važno pitanje, međutim, je ovo: kako islam izgrađuje iskrenost kod muslimana? Islam izgrađuje moralne kvalitete uopšte, a iskrenost posebno na nekoliko načina:

1) Upute. Allah zapovijeda muslimanu da bude iskren u svakom slučaju, u svim djelima i riječima, prema sebi i prema drugima.

2) Razum. Allah pokazuje muslimanu razumno da je iskrenost najbolji pravac, čak i na osnovu koristi.

3) Nagrada. Allah obećaje iskrenoj osobi velikodušne nagrade u ovom životu i u drugom životu.

4) Kazna. Allah prijeti neiskrenoj osobi strogom kaznom za njegovo neiskreno ponašanje.

5) Praksa. Allah razvija naviku iskrenosti u muslimana kroz pravu praksu, tj. kroz post i molitvu.

Tako islam izgrađuje naviku iskrenosti muslimana kroz direktne instrukcije, razumne argumente, principe nagrade i kazne, te kroz praksu.

Praktikovanje iskrenosti

Uzmimo kao primjer post. Kada musliman posti, on bi trebao da se suzdržava od bilo koje vrste hrane ili pića od zore do zalaska sunca. To znači da musliman (muslimanka) koji posti ne bi trebao da jede ili pije oko petnaest neprekidnih sati (ljeti), uključujući ne činjenje spolnog odnosa sa svojom ženom (odnosno sa svojim mužem).

Važna stvar ovdje je da musliman koji posti ne dozvoljava ulazak vode u usta od zore do zalaska sunca uprkos njegovoj žeđi, jer je naučio da bude iskren, tj. unutrašnje iskren. Jedini posmatrač postača je Allah swt. i sama osoba. Ovo je stvarno i realno praktikovanje iskrenosti za vrijeme cijelog mjeseca Ramazana, mjeseca posta u islamu.

Tako je u Ramazanu musliman praktično uvježban da bude iskren. Naravno, jedna od komponenti iskrenosti je odbacivanje odavanja iskušenjima i naglim reakcijama. U Ramazanu, musliman je žedan, ali on ne pije; on je gladan, ali on ne jede. U Ramazanu, mjesecu posta u islamu, voda je prostorno blizu, ali psihološki daleko od muslimana; voda je blizu muslimanu, ali daleko od njegove želje. To je praktična vježba samokontrole i unutrašnje iskrenosti.

Prema tome, islam daje uputstva muslimanu da bude iskren i trenira ga takođe. Rezultat je zdrava ličnost i zdrava društvena atmosfera koja vodi prema sreći i individue i grupe.

Autor: Dr. Muhammed Ali Alhulija

Objavi komentar

 
© 2014 Balkanski Emirat